Wniosek o wykup mieszkania komunalnego jest niezbędny, gdy staramy się o wykupienie mieszkania z zasobów gminy.  Najczęściej za preferencyjnych warunkach, tj. za ułamek jego wartości rynkowej. Podpowiadamy, jak prawidłowo sporządzić wniosek o wykup mieszkania komunalnego.

Kiedy złożymy wniosek o wykup mieszkania komunalnego, możemy w bardzo opłacalny sposób stać się właścicielami nieruchomości, którą dotąd wynajmowaliśmy od urzędu miasta lub gminy.

Poniżej przybliżamy, jakie kryteria należy spełnić, by wykupić nieruchomość od urzędu miasta lub gminy, nawet za kilkanaście procent jej pierwotnej wartości. Wyjaśniamy także, jak przygotować poprawnie wniosek o wykup mieszkania komunalnego.

Co powinien zawierać wniosek o wykup mieszkania komunalnego?

Wniosek o wykup mieszkania komunalnego powinien zawierać dokładne dane dotyczące lokalu, o którego wykupienie się staramy. We wniosku podajemy dokładny adres mieszkania, okres jego wynajmu oraz nazwę dokumentu, na bazie którego dotąd je zajmowaliśmy (np. umowa najmu mieszkania).

We wniosku powinniśmy zawrzeć oświadczenie o braku bądź posiadaniu zaległości dotyczących opłat z tytuły najmu lokalu. Konieczna będzie również informacja, czy w okresie roku przed dniem złożenia wniosku pobieraliśmy dodatek mieszkaniowy.

Wypełniony wniosek o wykup mieszkania komunalnego należy złożyć w Urzędzie Miasta lub Gminy.

Kto może złożyć wniosek o wykup mieszkania komunalnego?

Wniosek o wykup mieszkania komunalnego mogą złożyć osoby, które wynajmują od samorządu takie mieszkanie przez określony (dłuższy) czas. Prawo do wykupu takiego lokalu stanowi podstawa prawna – czyli Ustawa o gospodarce nieruchomościami z 21.08.1997 r. Większość gmin i miast narzuca warunek minimalnego okresu najmu, który najczęściej wynosi 5 lat. Osoby, które podpisały z samorządem umowę najmu mieszkania komunalnego na czas nieokreślony, posiadają prawo pierwokupu.

Po drugie, wniosek o wykup mieszkania komunalnego mogą złożyć najemcy, którzy nie posiadają zaległości w opłatach czynszu oraz samodzielnie regulują opłaty mieszkaniowe.

Pozostałe warunki, które może narzucić gmina, dotyczyć mogą m.in. maksymalnego miesięcznego dochodu, ilości dzieci czy okresu zameldowania na terenie danego miasta bądź gminy.

Szczegółowe kryteria, dotyczące wnioskodawców, będą różniły się w zależności od miejsca zamieszkania. Możemy pytać o nie w miejscowym urzędzie naszego miasta lub gminy, bądź podległych mu jednostkach zajmujących się zarządzaniem nieruchomościami, np. w Wydziale Nabywania i Sprzedaży Nieruchomości.

Ile trzeba czekać na rozpatrzenie wniosku o wykup mieszkania komunalnego?

Średni czas oczekiwania na rozpatrzenie wniosku o wykup mieszkania komunalnego wynosi 6 miesięcy. Nie jest to jednak dokładnie określone, ponieważ wykup mieszkania komunalnego nie jest postępowaniem administracyjnym i odbywa się na drodze bezprzetargowej.

Rozpatrzenie wniosku może się przedłużyć nawet do 18 miesięcy. Może się tak stać, gdy:

  • nasz wniosek dotyczy wykupu lokalu mieszkalnego w budynku, w którym brakuje dokumentacji geodezyjnej oraz księgi wieczystej,
  • wymagana jest korekta wysokości udziałów w nieruchomości wspólnej.

Ile kosztuje wykup mieszkania komunalnego?

Koszt wykupu mieszkania komunalnego będzie zawsze różnił się w zależności od gminy. To ona bowiem indywidualnie ustala wysokość tzw. bonifikaty, czyli zniżki, jaka będzie obowiązywała w trakcie sprzedaży mieszkania.

Wysokość bonifikaty, a więc finalna cena wykupu mieszkania komunalnego, będzie zależeć od kilku czynników, m.in.:

  • wartości lokalu,
  • stanu nieruchomości,
  • polityki gminy,
  • długości okresu wynajmu.

Po uwzględnieniu przez gminę wszystkich powyższych punktów, możemy liczyć na bonifikatę nawet w wysokości 60-80%. Zdarza się nawet, że w niektórych miastach bonifikata sięga aż 90%. Dzięki temu możemy nabyć mieszkanie komunalne za jedyne kilka-kilkadziesiąt procent jego rynkowej wartości. Jednak z tego względu, że ta wartość zmienia się na przestrzeni lat, warto sprawdzać wysokość bonifikaty bezpośrednio w Urzędzie Miejskim.

Czy warto wykupić mieszkanie komunalne?

Rachunek ekonomiczny w przypadku wykupu mieszkania komunalnego jest bardzo prosty – opłaca się to zrobić, ponieważ płacimy tylko ułamek (a dokładnie kilkanaście procent) wartości lokalu.

Decyzja o złożeniu wniosku o wykup mieszkania komunalnego może być strzałem w dziesiątkę. Nawet jeśli bonifikata przy zakupie będzie niższa – i tak wykup mieszkania komunalnego zawsze będzie bardziej opłacalny niż zakup nieruchomości na rynku pierwotnym lub wtórnym. Dzięki tej możliwości stajemy się pełnoprawnymi właścicielami mieszkania. Możemy swobodnie nim dysponować, a po określonym czasie sprzedać z lub wynająć z zyskiem. Jeśli ta druga opcja, warto sprawdzić, jak wygląda wzór zgłoszenia najmu okazjonalnego czy protokół zdawczo –odbiorczy mieszkania na wynajem.

Jak ubezpieczyć mieszkanie komunalne?

Mieszkanie komunalne możemy ubezpieczyć już w czasie jego najmu od gminy, a także oczywiście po jego wykupieniu. Warto pamiętać, że w czasie najmu od gminy z ochrony ubezpieczeniowej wyłączone będą mury. Natomiast, po pozytywnym rozpatrzeniu naszego wniosku o wykup mieszkania komunalnego, możemy dowolnie rozszerzyć ubezpieczenie o wiele rozmaitych dodatków.

– Polisa mieszkaniowa dla mieszkania komunalnego po zakupie może obejmować elementy stałe oraz ruchomości domowej, na wypadek wielu różnych zdarzeń losowych. Warto rozpatrzeć zakres ubezpieczenia mieszkania komunalnego pod kątem charakterystyki nieruchomości, np. jeśli znajduje się na parterze, warto ubezpieczyć nieruchomość od powodzi

– Małgorzata Przybyszewska, ekspert ubezpieczeń nieruchomości w rankomat.pl 

Gdzie kupić ubezpieczenie po wykupie mieszkania komunalnego?

Po wykupie mieszkania komunalnego oferty ubezpieczeń najlepiej sprawdzić za pomocą kalkulatora ubezpieczeń nieruchomości. Z pomocą tego prostego narzędzia porównamy szybko oferty co najmniej kilkunastu TU i najlepiej dopasujemy zakres ubezpieczenia do swoich potrzeb.

Podsumowanie

  1. Wniosek o wykup mieszkania komunalnego to niezbędny dla urzędu dokument, w którym m.in. podajemy adres nieruchomości i okres dotychczasowego wynajmu 
  2. Osoby, które posiadają umowę najmu mieszkania komunalnego na czas nieokreślony mają prawo pierwokupu 
  3. Średni czas oczekiwania na rozpatrzenie wniosku o wykup mieszkania komunalnego wynosi 6 miesięcy 
  4. Dzięki bonifikacie możemy wykupić mieszkanie komunalne nawet z 80% zniżką w stosunku do jego wartości 

FAQ – Najczęściej zadawane pytania o wykup i ubezpieczenie mieszkania komunalnego

Jak napisać wniosek o wykup mieszkania komunalnego?

Najlepiej pobrać nasz bezpłatny wzór wniosku o wykup mieszkania komunalnego. W ten sposób unikniesz pomyłek i zyskujesz większą szansę na pozytywne rozpatrzenie wniosku.

Ile kosztuje wykup mieszkania komunalnego 2023?

Koszt wykupu mieszkania komunalnego będzie wynosił do kilkudziesięciu procent jego wartości rynkowej i będzie zależał od wielkości bonifikaty, ustalonej przez daną gminę.

Jakie dokumenty są potrzebne do wykupu mieszkania komunalnego?

Potrzebny jest wniosek o wykup mieszkania komunalnego i aktualna umowa najmu, a czasem także inne dokumenty, zależnie od danej gminy.

Jak długo czeka się na wykup mieszkania komunalnego?

Średni czas oczekiwania na rozpatrzenie wniosku o wykup mieszkania komunalnego wynosi 6 miesięcy.

Dokumenty do pobrania

Wniosek o wykup mieszkania komunalnego DOC Pobierz dokument
Wniosek o wykup mieszkania komunalnego PDF Pobierz dokument

Zobacz podobne wnioski

Protokół zdawczo-odbiorczy mieszkania na wynajem
Protokół zdawczo-odbiorczy mieszkania na wynajem

Protokół zdawczo-odbiorczy mieszkania na wynajem jest kluczowy dla zabezpieczenia interesów zarówno lokatorów, jak i właściciela....

Wzór wypowiedzenia umowy najmu mieszkania
Wzór wypowiedzenia umowy najmu mieszkania

Wypowiedzenie umowy najmu mieszkania może nastąpić bez względu na to, czy jest to umowa na...

Wzór zgłoszenia najmu okazjonalnego 
Wzór zgłoszenia najmu okazjonalnego 

Ze zjawiskiem najmu okazjonalnego bardzo często spotkamy się w ogłoszeniach na portalach nieruchomości. W tym...