Zanim zaczniesz pracę, musisz przejść obowiązkowe badania wstępne. Są one zabezpieczeniem zarówno dla ciebie, jak i dla pracodawcy. Lekarz medycyny pracy oceni, czy masz zdolność do wykonywania obowiązków na konkretnym stanowisku. Gdzie zrobić badania, jak wygląda skierowanie i co sprawdza lekarz? Podpowiadamy!
Kim jest lekarz medycyny pracy?
Lekarz medycyny pracy to specjalista, którego zadaniem jest ocena ogólnego stanu zdrowia pacjenta. Do jego obowiązków należą m.in.:
- stwierdzanie zdolności, niezdolności lub przeciwwskazań do zatrudnienia,
- prowadzenie profilaktyki zdrowotnej osób pracujących,
- informowanie o bezpieczeństwie oraz diagnozowanie zagrożeń w miejscu pracy,
- diagnostyka chorób zawodowych i leczenie wykrytych dolegliwości lub pokierowanie do innych specjalistów.
Do zadań lekarza medycyny pracy zalicza się także uczestnictwo w procesach sądowych dotyczących bezpieczeństwa w miejscu pracy oraz promowanie zdrowia i bezpieczeństwa w miejscu zatrudnienia.
W jakim celu udać się do lekarza medycyny pracy?
Do lekarza medycyny pracy udają się najczęściej pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę w celu potwierdzenia zdolności (lub jej braku) do wykonywania obowiązków przypisanych do danego stanowiska. Wyróżnia się trzy rodzaje badań:
- badania wstępne – przeprowadzane przed podjęciem pracy w nowym miejscu lub zmianą stanowiska,
- badania okresowe – w zależności od stanowiska przeprowadza się je najczęściej co kilka lat, aby przedłużyć ważność orzeczenia lekarskiego,
- badania kontrolne – konieczne, gdy pracownik przebywał na zwolnieniu lekarskim dłużej niż przez 30 dni.
Do lekarza medycyny pracy należy się udać również w celu potwierdzenie zdolności do prowadzenia pojazdów. Cel badań lekarskich bywa różny, z tego powodu udają się na nie zarówno obecni, jak i przyszli pracownicy.
Kto może potrzebować skierowania do lekarza medycyny pracy?
Skierowanie do lekarza medycyny nie dotyczy tylko przyszłego pracownika. Trafiają tam również uczniowie i studenci kierunków zawodowych – zanim rozpoczną praktyki lub naukę zawodu, muszą uzyskać zaświadczenie, że są do tego zdolni. Taki lekarz nie tylko wystawia orzeczenia, ale często pracuje w ramach poradni zakładowej i współpracuje z firmami na stałe.
Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy badania obowiązują nie tylko nowych pracowników, ale też osoby przenoszone na inne stanowisko, zwłaszcza jeśli wiąże się ono z czynnikami szkodliwymi lub większym obciążeniem organizmu. Dotyczy to również pracowników młodocianych.
Warto wiedzieć, że obowiązek odbycia wizyty u lekarza medycyny pracy dotyczy osób zatrudnionych na umowę o pracę, zatem nie jest to wymagane w przypadku osób pracujących na umowie zlecenie lub w oparciu o umowę B2B – podkreśla Ewelina Ratajczak, ekspertka rankomat.pl.
Jak wygląda badanie u lekarza medycyny pracy?
Badania u lekarza medycyny pracy może różnić się w zależności od celu oraz charakteru stanowiska pracy. Wizyta najczęściej rozpoczyna się od dokładnego wywiadu, podczas którego lekarz może przykładowo zapytać o:
- przewlekłe choroby lub choroby występujące w rodzinie,
- przyjmowane leki,
- nałogi,
- przebyte operacje i wypadki.
Lekarz często pyta też o warunki pracy oraz informuje o zagrożeniach na danym stanowisku. Następnie wykonuje podstawowe badania – należą do nich m.in.: osłuchanie klatki piersiowej, pomiar ciśnienia krwi, podstawowe badanie wzroku i słuchu.
Lekarz medycyny pracy może również zlecić wykonanie innych badań, które w jego ocenie są konieczne. Przykład stanowi skierowanie na spirometrię, czyli badanie, podczas którego mierzona jest objętość i pojemność płuc oraz RTG płuc. Mogą się go spodziewać osoby zamierzające pracować w służbach ratowniczych albo w zawodzie nurka.
Jak powinien wyglądać i co zawierać wzór skierowania do lekarza medycyny pracy?
Wzór skierowania na badania do lekarza medycyny pracy musi zawierać zaznaczony charakter badań, a także należy w nim wpisać dane osobowe pracownika:
- imię i nazwisko,
- PESEL,
- datę urodzenia,
- miejsce zamieszkania,
- nazwę stanowiska pracy.
W kolejnej części dokumentu należy podać charakter wykonywanej pracy lub podstawowe czynności na danym stanowisku, a także sposób i czas ich wykonywania (wraz z podaniem wymiaru pracy według określonych wymogów).
Skierowanie musi również zawierać opis warunków pracy. Sekcja składa się z pięciu grup czynników zagrożenia, a zadaniem pracodawcy, wystawiającego zaświadczenie, jest zaznaczenie tych odpowiednich.
Co istotne, udając się do lekarza medycyny pracy, koniecznie trzeba zabrać ze sobą dokument tożsamości, a w przypadku choroby lub niepełnosprawności – wyposażenie niezbędne do funkcjonowania oraz inne istotne dokumenty.
Przykładowo, w przypadku wady wzroku zaleca się, aby pacjent zabrał ze sobą okulary, które nosi na co dzień lub soczewki wraz z pojemnikiem. Z kolei w przypadku choroby przewlekłej trzeba zabrać dokumenty poświadczające stan zdrowia. Osoby niepełnosprawne są zobowiązane do okazania dokumentu potwierdzającego rodzaj i stopień niepełnosprawności.
Gdzie znaleźć ubezpieczenie dla osoby zatrudnionej?
Najwygodniej i najszybciej kupisz ubezpieczenie w porównywarce online. To właśnie tam możesz sprawdzić dostępne pakiety polis zdrowotnych dla osób zatrudnionych, porównać zakres usług, ceny i warunki w różnych towarzystwach, a wszystko to bez wychodzenia z domu, bez presji ze strony agenta i w dogodnym dla Ciebie czasie (który nie będzie kolidował z godzinami pracy!).
Taka forma daje pełny obraz ofert i pozwala dobrać polisę dopasowaną do Twoich potrzeb.
Pamiętaj, że ubezpieczenie może gwarantować finansowe wsparcie na wypadek choroby, straty pracy czy innych trudnych sytuacji życiowych. Dobierz jego zakres do swoich potrzeb, aby cieszyć się większym poczuciem bezpieczeństwa i spokojem na co dzień.