Mieszkanie komunalne jest szansą dla osób, których sytuacja ekonomiczna uniemożliwia samodzielne nabycie mieszkania. Trzeba jednak pamiętać, że takie nieruchomości są dostępne w ograniczonej liczbie. Jakie warunki trzeba spełnić, by otrzymać tego typu mieszkanie? Jak poprawnie wypełnić wniosek o lokal komunalny?
Mieszkanie komunalne a socjalne
Mieszkania komunalne i socjalne są przyznawane osobom o najniższych dochodach. Dzieje się to jednak na nieco innych zasadach w zależności od typu lokalu. W przypadku nieruchomości socjalnych kryterium dochodowe jest niższe, a sam wynajem nie może być krótszy niż pół roku. Mieszkania komunalne są natomiast przyznawane na nieco bardziej elastycznych zasadach.
Uwaga: zanim złożysz wniosek, sprawdź, czy spełniasz kryteria dotyczące mieszkań socjalnych, czy komunalnych. Jeśli dostarczysz do urzędu niewłaściwy dokument, Twoja sprawa nie zostanie rozpatrzona.
Jakie warunki trzeba spełnić, aby otrzymać mieszkanie komunalne?
Aby otrzymać mieszkanie z zasobów miasta lub gminy, trzeba spełnić odpowiednie wymagania (ustalone przez władze terytorialne). Najczęściej są to takie warunki jak:
- brak praw do innej nieruchomości mieszkalnej – wyjątkiem jest jedynie sytuacja, w której wnioskujący ma inny lokal, ale jest on za mały dla określonej liczby mieszkańców;
- niski lub przeciętny dochód – dokładna wartość jest wyliczana przez władze miasta lub gminy. Zwykle jest to mniej niż 220% (w gospodarstwie jednoosobowym) lub 130% (w gospodarstwie wieloosobowym) najniższej emerytury;
- bardzo złe warunki mieszkaniowe w obecnie zajmowanym lokalu – ich oceną i weryfikacją zajmują się pracownicy urzędu.
Niektóre osoby mają też pierwszeństwo w wynajmie mieszkań komunalnych. Przywilej ten dotyczy ludzi z niepełnosprawnościami, ofiar przemocy domowej, wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych lub mieszkańców obiektów przeznaczonych do rozbiórki. O przyznanie lokalu komunalnego w krótkim terminie mogą wnioskować też osoby, które straciły poprzednią nieruchomość w wyniku pożaru lub zalania bądź obecnie zamieszkują altany na terenie ROD.
Pozostali wnioskujący muszą poczekać na zwolnienie lokalu nieco dłużej. Po dostarczeniu kompletnego wniosku zapisuje się ich na specjalnej liście, a nieruchomości są przyznawane zgodnie z kolejnością wpływu dokumentów.
Warto wiedzieć! Listę wolnych mieszkań komunalnych można otrzymać w odpowiednim wydziale urzędu miasta lub gminy. Często zdarza się jednak, że w danym momencie wszystkie lokale tego typu są zajęte.
Wniosek o przyznanie mieszkania komunalnego
Aby trafić na listę osób oczekujących na przyznanie mieszkania komunalnego, trzeba złożyć odpowiedni wniosek. Jego układ może różnić się w zależności od gminy. Najczęściej dokument ten zawiera jednak takie informacje jak:
- dane wnioskującego – imię, nazwisko, adresy: zamieszkania, zameldowania i korespondencyjny,
- data i miejsce sporządzenia wniosku,
- liczba osób wchodząca w skład gospodarstwa domowego,
- uzasadnienie – np. opis sytuacji życiowej,
- dane osobowe wszystkich mieszkańców – imię i nazwisko, adres, PESEL, miejsce urodzenia, dochód i pobierane zasiłki (jeśli występują), informacje o podejmowanej nauce lub stopniu niepełnosprawności (opcjonalnie), stan cywilny i stopień pokrewieństwa z wnioskodawcą.
Akceptowany układ dokumentu może różnić się w zależności od gminy. Z tego powodu przed rozpoczęciem wypełniania wniosku warto skontaktować się z urzędem i dopytać pracowników o wszelkie niejasne kwestie.
Jakie dodatkowe dokumenty są potrzebne podczas składania wniosku o mieszkanie komunalne?
Wniosek o przyznanie mieszkania komunalnego to tylko jeden z wielu dokumentów, które trzeba dostarczyć do urzędu miasta lub gminy. Oprócz niego należy przygotować:
- oświadczenie o tym, że wnioskujący nie ma tytułu prawnego do innego lokalu,
- deklarację wysokości dochodów w gospodarstwie domowym za ostatnie 3 miesiące, wraz z potwierdzeniem tych danych (np. rachunki od pracodawcy),
- oświadczenie o stanie majątkowym każdego członka rodziny,
- zgodę na przetwarzanie danych osobowych umieszczonych w podaniu.
Niektóre gminy wymagają też przygotowania odpisów aktów stanu cywilnego, zaświadczenia o zameldowaniu czy nawet wyników badań, jeśli trudna sytuacja finansowa i życiowa jest związana z problemami zdrowotnymi. Dokładna lista dokumentów różni się w zależności od prawa ustanowionego w danej miejscowości.
Pamiętaj, że jeśli nie dostarczysz do urzędu wszystkich tych dokumentów, Twój wniosek zostanie odrzucony. Cała procedura ulegnie też wydłużeniu, czego skutkiem może być wpisanie Cię na znacznie dalsze miejsce na liście oczekujących na przyznanie lokalu.
Gdzie złożyć wniosek o mieszkanie komunalne?
Wniosek o mieszkanie komunalne należy dostarczyć do urzędu miasta lub gminy (w przypadku Warszawy będzie to urząd dzielnicy), do wydziału zajmującego się nieruchomościami. Można to zrobić w dowolnym momencie – nie ma ustawowych okresów przyznawania lokali tego typu.
Obecnie nie musisz osobiście odwiedzać urzędu, by złożyć wypełnione podanie. Dokument możesz też wysłać pocztą na adres odpowiedniego wydziału. W takim przypadku zadbaj jednak o potwierdzenie dostarczenia listu.
Ciekawostka! Niektóre urzędy gminy mają też swoje systemy informatyczne, przez które można złożyć wniosek o mieszkanie komunalne bez wychodzenia z domu.
Ile czeka się na przyznanie mieszkania komunalnego?
Czas oczekiwania na mieszkanie komunalne zależy głównie od tego, czy gmina lub miasto dysponuje wolnymi nieruchomościami. Jeśli aktualne wszystkie lokale są zajęte, wnioskujący trafia na listę rezerwową. Na ogół na mieszkanie trzeba poczekać nawet kilka lat, ale zdarzają się sytuacje, w których jest ono przyznawane znacznie szybciej.
Co zrobić, jeśli wniosek o przyznanie mieszkania komunalnego został odrzucony?
Jeśli Twój wniosek o przyznanie mieszkania komunalnego został odrzucony, możesz złożyć odpowiednie odwołanie. Jeżeli stało się tak ze względu na braki w dokumentacji lub np. nieczytelność uzupełnionych informacji, istnieje też opcja poprawienia podania i dostarczenia go ponownie. Pamiętaj jednak, że w sytuacji, w której powodem odmowy jest np. niespełnianie warunków dotyczących dochodu czy praw do innych nieruchomości, odwołanie będzie nieskuteczne.