Linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność za zagubiony bagaż podręczny i rejestrowany. W przypadku niedostarczenia walizki podróżnemu należy się odszkodowanie od przewoźnika. Sprawdź, jak i w jakim terminie złożyć reklamację.
Zagubiony bagaż – prawa pasażera
Przewoźnik odpowiada za bagaże pasażerów na podstawie regulacji prawnych zawartych w Konwencji Montrealskiej – dotyczy ona zasad międzynarodowego przewozu lotniczego. Obejmuje 132 kraje i Unię Europejską, a podróżni z Europy są chronieni nawet wtedy, gdy korzystają z linii lotniczych zarejestrowanych w państwie, w którym nie obowiązuje Konwencja Montrealska. Bagaż znajduje się pod opieką przewoźnika od momentu zdania go w punkcie na lotnisku wylotu do odbioru z portu docelowego.
W art. 17 pkt 2 Konwencji czytamy:
„Przewoźnik ponosi odpowiedzialność za szkodę wynikłą w razie zniszczenia, utraty lub uszkodzenia przyjętego bagażu jedynie pod warunkiem że wydarzenie, które spowodowało zniszczenie, utratę lub uszkodzenie bagażu nastąpiło na pokładzie statku powietrznego lub podczas jakiegokolwiek okresu, w którym przyjęty bagaż był pod opieką przewoźnika. Jednakże przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności, jeśli i w takim zakresie w jakim szkoda wynikła w wyniku wrodzonego defektu, jakości lub wady bagażu. W przypadku bagażu nieprzyjętego, w tym rzeczy osobistych, przewoźnik ponosi odpowiedzialność, jeśli szkoda wynikła z jego błędu lub błędu jego pracowników lub agentów.”
Zagubiony bagaż rejestrowany i podręczny – kiedy linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność?
W przypadku zgubienia walizki lub torby odpowiedzialność spoczywa na przewoźniku, pod warunkiem że bagaż był odpowiednio zabezpieczony i nieuszkodzony. Ważne, aby podróżny miał kwit bagażowy. Odpowiedzialność linii lotniczych rozpoczyna się od momentu nadania bagażu, aż do jego otrzymania w holu przylotów na lotnisku docelowym.
Jeśli bagaż nie doleciał, linie lotnicze mają 21 dni, aby go odszukać i sprowadzić. Po tym czasie podróżny może ubiegać się o odszkodowanie. Przy czym reklamację powinien zgłosić niezwłocznie, jeszcze na lotnisku.
Czy linie lotnicze odpowiadają za wszystkie przedmioty przewożone w bagażu?
W regulaminach linii lotniczych można znaleźć informacje o wyłączeniach od odpowiedzialności za niektóre przedmioty przewożone w bagażu. Najczęściej są to biżuteria, broń, pieniądze, rzeczy o wartości kolekcjonerskiej, dokumenty czy papiery wartościowe. Zdarza się też, że przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za sprzęt elektroniczny, który został umieszczony w bagażu rejestrowanym. Wszystkie te przedmioty nie są brane pod uwagę podczas wyliczania odszkodowania za zgubioną walizkę.
Ważne: zanim zakupisz bilet lotniczy, zwłaszcza obejmujący bagaż rejestrowany, sprawdź regulamin danej linii.
Kiedy można starać się o odszkodowanie w przypadku zagubionego bagażu?
Podróżny może ubiegać się o odszkodowanie, o ile jego bagaż nie został odnaleziony. W pierwszym kroku przewoźnik będzie starał się namierzyć walizkę poprzez system World Tracer, śledzący przesyłki lotnicze. Brak informacji o bagażu w ciągu 21 dni upoważnia podróżnego do ubiegania się o wypłatę odszkodowania.
Jaka jest wysokość odszkodowania za zagubiony bagaż?
Wysokość odszkodowania za zagubiony bagaż jest uzależniona od wartości przedmiotów, które się w nim znajdowały oraz możliwości udowodnienia tych kwot. Poszkodowany podróżny powinien przedstawić przewoźnikowi dokumenty potwierdzające koszt przedmiotów, które zawierała walizka.
Jednak maksymalna kwota odszkodowania to 1288 SDR, czyli ok. 6759 zł (stan na 16.04.2025). Nie jest to ryczałt dla poszkodowanego, ale maksymalna możliwa rekompensata. Istnieje możliwość zwiększenia tej kwoty poprzez wykupienie wyższego limitu odpowiedzialności. Wiąże się to z wcześniejszym zgłoszeniem wypełnionego wniosku i uiszczeniem zapłaty.
Jak udowodnić wartość zagubionego bagażu?
Podróżny jest zobowiązany do przedstawienia wartości przedmiotów znajdujących się w walizce. Konieczne jest dołączenie do reklamacji paragonów i faktur, które pozwolą oszacować wartość bagażu. Jeśli klient nie ma tych rachunków, niektóre linie lotnicze oferują rekompensatę w przeliczeniu na wagę, przyjmując rozliczenie 1 kg=22 SDR, czyli ok. 115 zł.
SDR (ang. Special Drawing Rights) to międzynarodowa jednostka rozrachunkowa, która ma charakter bezgotówkowy. Jest stosowana w logistyce w celu łatwiejszego i sprawiedliwszego rozliczania odszkodowań związanych z przewozem towarów. Według aktualnego kursu średniego NBP XDR/PLN kurs SDR wynosi 5.25 zł (na dzień 16.04.2025 r.).
Dobrą praktyką jest zrobienie zdjęcia zawartości walizki jeszcze przed jej zamknięciem i nadaniem. Taki krok ułatwi szacowanie wartości poszczególnych przedmiotów. Natomiast w sytuacji, gdy kupujesz droższe rzeczy specjalnie z myślą o konkretnym wyjeździe, zachowaj paragony lub sfotografuj je.
Kiedy przewoźnik nie wypłaci odszkodowania za zagubiony bagaż?
Nie w każdej sytuacji możliwe będzie uzyskanie rekompensaty za utracony bagaż. Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności w sytuacji, gdy był on niewłaściwie zabezpieczony, uszkodzony lub zawierał niedozwolone przedmioty.
Art. 20 Konwencji Montrealskiej: Jeśli przewoźnik udowodni, że szkoda została spowodowana przez lub że przyczyniło się do niej niedbalstwo lub inne bezprawne działanie lub zaniechanie osoby domagającej się odszkodowania lub osoby, od której on lub ona uzyskała swoje prawa, przewoźnik jest całkowicie lub częściowo uwolniony od odpowiedzialności wobec osoby występującej z roszczeniem w takim zakresie, w jakim takie niedbalstwo lub inne bezprawne działanie lub zaniechanie spowodowało lub przyczyniło się do szkody.
Przy czym należy pamiętać, że czym innym jest rekompensata ze strony przewoźnika, a czym innym ubezpieczenie bagażu, które zazwyczaj wchodzi w skład polisy turystycznej. Jeśli wykupisz taką ochronę, otrzymasz dodatkowe odszkodowanie od ubezpieczyciela.
W jakim terminie trzeba wysłać wniosek?
Reklamację w sprawie zaginionego bagażu należy zgłosić jeszcze na lotnisku docelowym w punkcie „Lost and Found”/„Baggage claim”. W tym miejscu będzie wystawiony tzw. PIR (Property Irregularity Report), czyli Raport Niezgodności Bagażowej, na podstawie którego będzie odbywać się dalszy proces reklamacyjny.
Nie przyjechał Twój bagaż? Nie wychodź z lotniska! Skieruj się do punktu reklamacji bagażowej w celu sporządzenia dokumentacji.
Po wypełnieniu raportu PIR należy zgłosić reklamację pisemną i wysłać ją na adres e-mail lub pocztowy. Do takiego wniosku powinny być dołączone następujące dokumenty:
- data lotu, numer rezerwacji, numer lotu,
- kopia raportu PIR,
- kopia kwitu bagażowego,
- roszczenia podróżnego (jaka rekompensata będzie satysfakcjonująca),
- kopia rachunków, faktur za przedmioty znajdujące się w bagażu,
- dane rachunku bankowego.
Zgodnie z Konwencją Montrealską: „Jeśli przewoźnik przyznaje utratę odprawionego bagażu lub bagaż nie przybył po upływie 21 dni od dnia, w którym miał przybyć, odbiorca jest uprawniony dochodzić w stosunku do przewoźnika uprawnień wynikających z umowy przewozu.”
Odszkodowanie za zagubiony bagaż – wzór wniosku
Wniosek za zagubiony bagaż powinien zawierać opis sytuacji, dane pozwalające zidentyfikować lot i podróżnego (numer lotu, rezerwacji, kopia kwitu bagażowego, dane osobowe, numer rachunku bankowego) oraz dowody potwierdzające wartość bagażu.
Przed wystosowaniem wniosku o odszkodowanie powinna zostać zgłoszona szkoda. Przykładowe podania reklamacyjne znajdziesz m.in. na naszej stronie.
W razie wystąpienia problemów z przyjęciem wniosku lub wypłatą odszkodowania podróżny może zwrócić się o pomoc do lokalnego miejskiego, lub powiatowego rzecznika konsumentów (jeśli sprawa dotyczy polskich linii lotniczych) bądź Europejskiego Centrum Konsumenckiego w przypadku linii zagranicznych.