Kupiłeś samochód? To świetna wiadomość. Pamiętaj jednak, że czeka Cię kilka ważnych formalności, które są obowiązkowe po zakupie pojazdu. Nie warto ich zaniedbywać, bo możesz narazić się na spore nieprzyjemności – i może Cię to sporo kosztować.

Sprawdź, o czym nie możesz zapomnieć, jako właściciel nowo nabytego samochodu. Przeczytaj, jakie formalności przeprowadzić i jak zrobić to krok po kroku.

Umowa kupna-sprzedaży

To kwestia, o której warto pomyśleć jeszcze przed dokonaniem transakcji. Jeśli skorzystałeś z oferty salonu samochodowego lub komisu, najczęściej możesz pominąć ten punkt. Firmy zajmujące się biznesowo sprzedażą aut, zwykle mają przygotowane gotowe wzory umów kupna-sprzedaży, które kupujący wypełnia w momencie zakupu lub wystawiają faktury VAT.

Informacje na temat tego dokumentu mogą Ci się jednak przydać, jeśli kupujesz auto od osoby prywatnej. Pamiętaj, że treść umowy kupna-sprzedaży chroni Twoje interesy. Powinny więc znaleźć się w niej wszystkie istotne informacje o pojeździe i sprzedającym.

To ważne, ponieważ w razie nieprawidłowości, na przykład ujawnienia ukrytej usterki w aucie, dokument stanowi podstawę do ewentualnych roszczeń.

Umowa kupna-sprzedaży musi zawierać:

  • datę i miejsce jej sporządzenia,

  • datę przekazania samochodu kupującemu,

  • dane sprzedawcy samochodu – imię, nazwisko, adres zamieszkania, numer i serię dowodu osobistego,

  • dane kupującego samochodu – takie same jak powyżej,

  • dane współwłaściciela (jeśli występuje)

  • informacje o samochodzie – markę, model, rok produkcji, pojemność silnika, rodzaj paliwa, przebieg, numer VIN,

  • ewentualne cechy szczególne auta – na przykład informacje o usterkach, uszkodzeniach, wadach,

  • kwotę zakupu,

  • oświadczenie kupującego, że zapoznał się ze stanem technicznym samochodu,

  • oświadczenie sprzedającego, że jest rzeczywistym właścicielem samochodu,

  • informację, kto opłaci podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC) – zwykle jest to kupujący,

  • listę dokumentów, które sprzedający przekazał kupującemu – dowód rejestracyjny, kartę pojazdu (jeśli została wydana) oraz polisę OC.

Wzór takiej umowy bez trudu znajdziesz w sieci. Sporządza się ją w dwóch identycznych egzemplarzach. Każdy z nich musi być podpisany przez obie strony transakcji.

Podatek PCC

Podatek PCC, czyli od czynności cywilnoprawnych, najczęściej nie jest wysoki, jednak absolutnie nie można pomijać konieczności jego zapłaty. Jeśli tego nie zrobisz, fiskus prędzej czy później upomni się o swoją należność, niestety z karnymi odsetkami.

To, kto jest zobowiązany do zapłaty PCC, jest określone w umowie kupna-sprzedaży. Przyjęło się, że jest to kupujący. Ma na to 14 dni od sporządzenia wyżej wymienionego dokumentu. Wysokość opłaty wynosi 2% wartości auta podanej w umowie. Jak prawidłowo uiścić podatek PCC?

Najpierw należy wypełnić druk PCC-3 dostępny na stronie www.podatki.gov.pl/pcc-sd/pcc/e-deklaracje-pcc/formularze-pcc/. Możesz go pobrać i wydrukować lub wypełnić on-line bezpośrednio w rządowym portalu podatkowym. Potrzebujesz do tego podpisu elektronicznego oraz znajomości kwoty podatku PIT za poprzedni rok.

Jeśli składasz deklarację w wersji papierowej, możesz zanieść ją osobiście do Urzędu Skarbowego i przekazać na dziennik podawczy lub wysłać pocztą na adres placówki.

Następnie należy przelać wyliczoną kwotę (2% wartości auta) na rachunek bankowy Urzędu Skarbowego.

Co ważne, PCC dotyczy tylko zakupu samochodu od osób fizycznych. Jeśli kupujesz auto od firmy (np. salonu samochodowego, komisu), nie musisz odprowadzać tej należności.

Badanie techniczne

Każdy samochód poruszający się po drogach publicznych, musi być sprawny, co potwierdza pieczątka w dowodzie rejestracyjnym o aktualnym badaniu technicznym. Najczęściej auta używane z drugiej mają „ważny przegląd”. Upewnij się jednak, że tak jest, ponieważ będzie Ci to potrzebne do zarejestrowania auta w urzędzie.

Jeśli samochód nie ma ważnych badań, jak najszybciej zgłoś się do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów, w której diagnosta sprawdzi jego stan i potwierdzi, że jest on dopuszczony do ruchu. Takie badanie kosztuje 99 zł, a jeśli w pojeździe jest instalacja LPG, cena ta wzrasta do 163 zł.

W przypadku nowego auta nie musisz się tym zajmować. Każdy samochód z salonu jest gotowy do jazdy i nie potrzebujesz zlecać żadnych dodatkowych kontroli.

Ubezpieczenie OC

Zarejestrowany pojazd musi mieć ważne ubezpieczenie OC. Jest to niezależnie od tego, jak często porusza się po drogach i w jakim jest stanie technicznym (auto zepsute, stojące w garażu także musi być ubezpieczone).

Jeśli kupiłeś samochód używany, możesz korzystać z polisy poprzedniego właściciela do momentu jej wygaśnięcia. Pamiętaj jednak, że w tym przypadku OC nie przedłuży się automatycznie. Musisz zadbać o jego ciągłość i przed zakończeniem obowiązywania umowy, udać się do ubezpieczyciela, aby podpisać nową.

Możesz także wypowiedzieć aktualną polisę i wykupić nową. Z punktu widzenia przepisów każda opcja jest dopuszczalna, ważne jednak, aby w ubezpieczeniu auta nie było żadnych przerw. Możesz za nie słono zapłacić. Kara za brak OC do 3 dni to aż 1400 zł. Im dłuższy czas samochód pozostaje bez ważnej polisy, tym większa opłata karna.

Za brak OC powyżej 14 dni w przypadku auta osobowego zapłacisz aż 7200 zł.

Rejestracja samochodu w urzędzie

To ostatni, ale najważniejszy etap procedury, która czeka Cię po zakupie samochodu. Aby móc się nim legalnie poruszać, musisz go zarejestrować, a w przypadku auta używanego, przerejestrować. W tym celu udaj się do lokalnego wydziału komunikacji. Znajdziesz go w urzędzie dzielnicy, gminy, miasta lub starostwie powiatowym – w zależności od tego, gdzie mieszkasz.

Na zarejestrowanie pojazdu masz 30 dni od dnia podpisania umowy kupna-sprzedaży. Do urzędu zabierz ze sobą następujące dokumenty:

  • dokument tożsamości (do wglądu),

  • wniosek o rejestrację pojazdu (gotowy wzór znajdziesz w sieci),

  • dowód własności (umowa kupna-sprzedaży lub faktura VAT),

  • dowód rejestracyjny,

  • kartę pojazdu (jeśli została wydana),

  • potwierdzenie zawarcia polisy OC,

  • potwierdzenie wniesienia opłat rejestracyjnych (możesz ich dokonać w kasie urzędu).

Obecnie nie trzeba zmieniać tablic rejestracyjnych samochodu, nawet jeśli kupujący mieszka w innym województwie niż sprzedający. Możesz wymienić je na nowe, lecz nie musisz tego robić.

Ile kosztuje rejestracja pojazdu?

Całkowity koszt wynosi 180,50 zł. Jeśli zdecydujesz się na pozostawienie obecnego numeru rejestracyjnego, zapłacisz 98,50 zł. Natomiast, gdy interesują Cię indywidualne tablice rejestracyjne, przygotuj się na konieczność zapłaty 1100,50 zł.

Kupiłem pojazd i co dalej - Podsumowanie

  1.  Podstawowym dokumentem podczas zakupu samochodu jest umowa kupna-sprzedaży. Zawsze należy ją prawidłowo sporządzić, nawet jeśli auto kupuje się od członka rodziny lub znajomego.
  2.  Procedurę rejestracyjną przeprowadza się w wydziale komunikacji odpowiednim dla miejsca rejestracji pojazdu. Nie musi być ono tożsame z miejscem zameldowania.
  3.   Należy pamiętać o zapewnieniu ciągłości ubezpieczenia OC. Można przejąć aktualna polisę po poprzednim właścicielu, nie trzeba zawierać nowej umowy.
  4.  Jazda bez ważnej polisy OC może skutkować nałożeniem bardzo wysokiego mandatu.

FAQ - najczęściej zadawane pytania

Czy zawsze należy zapłacić podatek PCC?

Nie, należy to zrobić wyłącznie, jeśli kupujesz auto od osoby fizycznej. Gdy sprzedawca jest tzw. vatowcem (czyli działa w imieniu firmy), nie musisz ponosić tej opłaty.

Co zrobić, zanim udasz się do urzędu zarejestrować auto?

Przygotuj umowę kupna-sprzedaży lub fakturę VAT zakupu pojazdu. Upewnij się, że ma on ważne badania techniczne i aktualną polisę OC. Do wydziału komunikacji zabierz dowód rejestracyjny, wniosek o zarejestrowanie pojazdu i potwierdzenie wniesienia opłaty urzędowej.

Ile kosztuje rejestracja samochodu?

Standardowa cena to 180,50 zł. Jeśli nie zmieniasz tablic, zapłacisz 98,50 zł, natomiast, gdy chcesz mieć indywidualne, czeka Cię koszt 1100,50 zł.

Czy trzeba kupować nową polisę OC?

Nie ma takiego obowiązku, jeśli polisa poprzedniego właściciela wciąż obowiązuje.

Zobacz podobne artykuły

Najem krótkoterminowy mieszkania – co warto wiedzieć?
Najem krótkoterminowy mieszkania – co warto wiedzieć?

Najem krótkoterminowy mieszkania może zapewnić właścicielowi większy zysk niż wynajęcie mieszkania jednemu lokatorowi na rok...

Grupowe ubezpieczenie zdrowotne
Grupowe ubezpieczenie zdrowotne

Grupowe ubezpieczenie zdrowotne – jak sama nazwa wskazuje – to propozycja dla określonej grupy osób....

Limity rozmiaru i wagi bagażu w popularnych liniach lotniczych
Limity rozmiaru i wagi bagażu w popularnych liniach lotniczych

Wybierając się w podróż – niezależnie od jej kierunku i długości – zabieramy ze sobą...