Sprowadzanie z samochodów z Niemiec nadal cieszy się dużą popularnością. Z tego rozwiązania korzysta wiele osób przede wszystkim ze względu na to, że u zachodnich sąsiadów można znaleźć auta w świetnym stanie technicznym. Dowiedz się, o jakich formalnościach trzeba pamiętać, aby sprowadzenie pojazdu przebiegło zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

W pierwszym kwartale 2024 r. do Polski sprowadzono z Niemiec ponad 123 000 samochodów używanych. Auta sprowadzane od zachodniego sąsiada cieszą się uznaniem, głównie ze względu na to, że wiele z nich jest w świetnym stanie technicznym.

Jak sprawdzić samochód przed sprowadzeniem go z Niemiec do Polski?

Zanim zdecydujesz się na zakup samochodu z Niemiec i sprowadzenie go do kraju, musisz zweryfikować jego stan techniczny oraz historię. Przede wszystkim skorzystaj z bezpłatnej usługi dostępnej na rządowym portalu Historia Pojazdu. Po wpisaniu numeru VIN oraz rejestracyjnego, a także daty pierwszej rejestracji otrzymasz raport zawierający wiele cennych informacji na temat konkretnego pojazdu dotyczących:

  • parametrów technicznych,
  • polisy OC,
  • badań technicznych,
  • statusu rejestracji,
  • odczytów drogomierza,
  • dokumentów pojazdu.

Dzięki niemu dowiesz się także, czy samochód, którym jesteś zainteresowany, nie był kradziony bądź służył jako taksówka. Te informacje mogą być bardzo cenne przy podejmowaniu decyzji o zakupie auta.

Stan techniczny powinien sprawdzić doświadczony i zaufany specjalista. Jeśli masz taką możliwość, wybierz się z nim w podróż do Niemiec, aby zweryfikować, czy samochód nie potrzebuje kosztownej naprawy. Innym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług wyspecjalizowanych firm, które się tym zajmują.

Sprowadzanie auta z Niemiec do Polski – o tym musisz pamiętać

Sprowadzenia auta z Niemiec może odbyć się na dwa sposoby:

  • przyjechanie nim do Polski na kołach – najczęściej wymaga to tymczasowej rejestracji w niemieckim wydziale komunikacji oraz zakupu krótkoterminowego OC,
  • przywiezienie auta na lawecie – rozwiązanie wiążące się z kosztami, ale zdecydowanie wygodniejsze.

Niezbędne jest sporządzenie umowy kupna-sprzedaży zawierającej najważniejsze ustalenia. Będzie ona dowodem nabycia pojazdu oraz ewentualnych roszczeń. Najlepiej od razu sporządzić ją w dwóch językach, co pomoże uniknąć konieczności jej tłumaczenia. Sprzedający jest zobowiązany także do przekazania następujących dokumentów pojazdu:

  • Zulassungsbescheinigung – tzw. duży niemiecki brief,
  • Fahrzeugschein – dowód rejestracyjny, tzw. mały brief,
  • HU-Hauptuntersuchung – potwierdzenie przeglądu stanu technicznego
  • AU-Abgasuntersuchung – analiza składu spalin
  • książka serwisowa
  • karta pojazdu (jeśli była wydana).

Jeśli zdecydujesz się na samodzielny przywóz auta z Niemiec do Polski, musisz postarać się o tzw. żółte tablice. Są one ważne przez 5 dni od chwili ich wydania. Znajduje się na ich ID miasta, w których zostały wydane, numerację, pieczątkę wydziału komunikacji oraz datę ważności. W celu ich uzyskania musisz udać się do Zulassungsstelle właściwego dla miejsca zakupu samochodu. Niezbędne jest przedstawienie następujących dokumentów: eVB-Nummer, czyli elektronicznego potwierdzenia ubezpieczenia, dowodu rejestracyjny, dokumentu tożsamości oraz zaświadczenie o badaniu technicznym.

Istnieją także czerwone tablice wydawane na okres od 9 do 365 dni. Jeśli wiesz, że procedura sprowadzenia auta do Polski potrwa dłużej, to musisz zdecydować się właśnie na nie. Zarówno z żółtych, jak i czerwonych blach możesz korzystać na terenie naszego kraju do momentu, aż stracą ważność.

Z jakimi opłatami wiąże się sprowadzenia auta z Niemiec do Polski?

Sprowadzając auto z terytorium Niemiec do Polski, musisz przede wszystkim opłacić akcyzę. Niezbędne jest złożenie w ciągu 14 dni od nabycia pojazdu deklaracji AKC-US osobiście w urzędzie skarbowym lub korzystając z serwisu internetowego. Od tego momentu masz 30 dni na zapłacenie podatku.

Wysokość opłaty jest uzależniona od wartości pojazdu, a także rodzaju i pojemności silnika. Stawki kształtują się w następujący sposób:

  • 1,55% – w przypadku klasycznych hybryd HEV oraz miękkich hybryd MHEV z silnikami o pojemności do 2000 cm3,
  • 3,1% – w przypadku aut z silnikami spalinowymi o pojemności do 2000 cm3,
  • 9,3% – w przypadku klasycznych hybryd HEV oraz miękkich hybryd MHEV z silnikami o pojemności powyżej 2000 cm3, ale mniejszymi niż 3500 cm3,
  • 18,6% – w przypadku samochodów z silnikami spalinowymi o pojemności powyżej 2000 cm3.

Ważne! Auta elektryczne oraz napędzane wodorem, a także hybrydy plug-in PHEV są całkowicie zwolnione z tego podatku.

Przed wizytą w wydziale komunikacji powinieneś przeprowadzić badanie techniczne, jeśli sprowadzane auto ich nie ma lub okażą się one niewystarczające. Warto skonsultować się w tej kwestii z pracownikiem wydziału komunikacji. Określi on, czy konieczna jest wizyta w Okręgowej Stacji Pojazdów. Standardowe badanie samochodu osobowego kosztuje 98 zł (stan na lipiec 2024).

Niezbędne jest także tłumaczenie dokumentów auta. Dotyczy to przede wszystkim umowy kupna-sprzedaży. Jeśli jednak zadbasz o jej sporządzenie również w języku polskim, unikniesz tego wydatku. Nie trzeba tłumaczyć dowodu rejestracyjnego czy karty pojazdu, jeśli była wydana, gdyż auto pochodzi z obszaru Unii Europejskiej.

Rejestracja także wiąże się z koniecznością uiszczenia określonych opłat.

Wynoszą one kolejno:

  • 80 zł – za wydanie tablic rejestracyjnych,
  • 13,50 zł – za wydanie pozwolenia czasowego,
  • 54 zł – za wydanie dowodu rejestracyjnego,
  • 12,50 zł – za wydanie nalepki legalizacyjnej.

Łączna kwota to 160 zł. Jeśli jednak zdecydujesz się na spersonalizowane blachy, zapłacisz łącznie 1080 zł.

Jak zarejestrować samochód z Niemiec?

W celu rejestracji pojazdu, musisz przygotować następujące dokumenty:

  • wypełniony wniosek,
  • dowód tożsamości,
  • dowód rejestracyjny i kartę pojazdu (jeśli jest wydana),
  • umowę kupna-sprzedaży,
  • zaświadczenie o badaniu technicznym,
  • dotychczasowe tablice rejestracyjne (jeśli są),
  • potwierdzenie uiszczenia wszystkich niezbędnych opłat.

Najpóźniej w dniu rejestracji auta w Polsce musisz także kupić ubezpieczenie OC. Jeśli wybrałeś krótkoterminową polisę w celu sprowadzenia auta do kraju, to przed jej wygaśnięciem zawrzyj umowę na standardowe ubezpieczenie.

Z przygotowanymi dokumentami musisz zgłosić się do wydziału komunikacji właściwego dla miejsca zamieszkania. Może to być starostwo powiatowe, urząd miasta, jeśli jest to miejscowość na prawach powiatu lub urząd dzielnicy – w przypadku mieszkańców Warszawy.

Dokumenty możesz złożyć osobiście, przesłać drogą pocztową lub elektronicznie. Urzędnik zarejestruje Twój samochód czasowo na 30 dni. W tym czasie zostaną sprawdzone informacje na temat pojazdu, a także przygotowany dowód rejestracyjny. Dzięki pozwoleniu czasowemu i tablicom będziesz mógł poruszać się nim po drogach.

Ważne! Na rejestrację samochodu wydział komunikacji ma 30 dni. W wyjątkowych sytuacjach czas ten może się wydłużyć o kolejne 14 dni.

Jak wypełnić wniosek o rejestrację samochodu sprowadzonego z Niemiec?

Wniosek o rejestrację samochodu możesz odebrać w wydziale komunikacji lub pobrać go ze strony internetowej. Jego wypełnienie nie jest trudne. W tym dokumencie musisz podać następujące informacje:

  • miejscowość i datę,
  • imię i nazwisko lub nazwę właściciela,
  • adres zamieszkania właściciela,
  • nazwę organu rejestrującego wraz z miejscowością,
  • nr PESEL lub REGON (w przypadku cudzoziemców bez PESEL – datę urodzenia),
  • dane pojazdu:
  • rodzaj i przeznaczenie pojazdu,
  • marka, typ i model,
  • rok produkcji,
  • numer VIN lub nadwozia, podwozia lub ramy,
  • dotychczasowy numer rejestracyjny,
  • datę sprowadzenia auta z terytorium Unii Europejskiej (to pole należy wypełnić w przypadku pojazdu używanego sprowadzonego z UE po 31 grudnia 2019 r., który nie był jeszcze nigdy zarejestrowany w Polsce),
  • datę nabycia dotychczas zarejestrowanego pojazdu,
  • listę załączników,
  • podpis właściciela.

Jeśli chcesz mieć indywidualne tablice rejestracyjne, musisz we wniosku napisać ich wyróżnik, na który się zdecydowałeś. Składa się on zawsze z jednoliterowego oznaczenia województwa i cyfry prostej. Po nich może znaleźć się własna sekwencja o długości od 3-5 liter i cyfr (maksymalnie 2 na dwóch ostatnich miejscach). Numer rejestracyjny nie może zawierać wulgaryzmów ani słów uważanych za obraźliwe.

We wniosku jest także rubryka, w której musisz zaznaczyć, czy potrzebujesz zmniejszonych tablic ze względu na to, że wymiary miejsca konstrukcyjnie przeznaczonego na rejestrację są mniejsze niż standardowe.

Co grozi za niezarejestrowanie samochodu w terminie?

Jeśli sprowadziłeś samochód z Niemiec, masz 30 dni na jego zarejestrowanie od momentu, gdy przekroczył on granicę z Polską. Niedopełnienie tego obowiązku wiąże się z następującymi karami finansowymi, które w 2024 r. wynoszą:

  • 500 zł – jeśli wniosek nie został złożony w terminie 30 dni,
  • 1 000 zł – jeśli wniosek nie został złożony w terminie 180 dni,
  • 1 000 zł – jeśli wniosek nie został złożony w terminie 90 dni przez podmiot handlujący pojazdami,
  • 2 000 zł – jeśli wniosek nie został złożony w terminie 180 dni przez podmiot handlujący pojazdami.

Warto więc pamiętać o tym obowiązku i wywiązać się z niego w określonym terminie, co pomoże uniknąć niepotrzebnych wydatków.

O czym jeszcze pamiętać przy rejestracji samochodu z Niemiec?

Każdy pojazd mechaniczny musi mieć ważne ubezpieczenie OC, aby mógł legalnie poruszać się po drogach. Jak już wiesz, sprowadzając auto z Niemiec i przyjeżdżając nim do Polski, musisz kupić krótkoterminową polisę. Trzeba pamiętać o tym, że nie przedłuża się ona automatycznie. Zanim skończy się ochrona, zawrzyj umowę na standardowe ubezpieczenie, które działa przez cały rok.

Zastanawiasz się, ile może kosztować OC Twojego samochodu z Niemiec? Na cenę OC wpływają następujące czynniki:

  • marka i model pojazdu,
  • rok produkcji,
  • pojemność i moc silnika,
  • rodzaj napędu,
  • przebieg,
  • data uzyskania prawa jazdy,
  • Twój wiek,
  • miejsce zamieszkania.

To tylko kilka z najważniejszych parametrów, które ubezpieczyciele uwzględniają przy ustalaniu cen. Firmy indywidualnie podchodzą do każdego przypadku. Warto więc porównać ze sobą co najmniej kilka różnych propozycji, aby wybrać najtańszą. Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych określa, że zakres oraz sumy gwarancyjne zawsze są takie same. W praktyce oznacza to, że kupując drogą polisę OC, wcale nie zapewniasz sobie lepszej ochrony. Będzie ona taka sama, jak w przypadku tańszego wariantu.

Jeśli nie chcesz przepłacać za ubezpieczenie swojego samochodu, skorzystaj z praktycznych kalkulatorów dostępnych w sieci. Są to wygodne, a przede wszystkim intuicyjne narzędzia. Po uzupełnieniu najważniejszych danych dotyczących auta oraz właściciela otrzymasz zestawienie propozycji różnych towarzystw. Możesz także od razu zdecydować się na zakup wybranej polisy bez wychodzenia z domu.

Brak OC wiąże się z wieloma problemami, a jednym z nich jest nałożenie kary przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Ten organ zajmuje się monitorowaniem, czy właściciele wywiązują się z tego obowiązku. Kary obowiązujące od 1 lipca 2024 r. wynoszą odpowiednio:

  • 1 720 zł – za opóźnienie do 3 dni,
  • 4 300 zł – za opóźnienie od 4 do 14 dni,
  • 8 600 zł – za opóźnienie powyżej 14 dni.

Stawki te dotyczą samochodów osobowych. W przypadku ciężarówek i pozostałych pojazdów są one inne.

Zakup samochodu sprowadzonego z Niemiec a podatek od czynności cywilnoprawnych – co trzeba wiedzieć?

W Polsce funkcjonuje opłata w postaci podatku PCC od czynności cywilnoprawnych. Wynosi on 2% wartości pojazdu wskazanej w umowie. Czy jednak sprowadzając auto z Niemiec lub innego kraju należy go opłacić? Nie, gdyż w tym przypadku obowiązuje omówiona już akcyza. Oznacza to, że za auto kupione za granicą nie trzeba go opłacać. Jeśli jednak kupiłeś auto sprowadzone z zagranicy przez dotychczasowego właściciela i pojazd jest już zarejestrowany w Polsce, to w takiej sytuacji będziesz zobowiązany do uiszczenia podatku PCC, pod warunkiem, że drugą stroną transakcji jest osoba fizyczna.

Podsumowanie

  • Przed zakupem samochodu z Niemiec należy dokładnie zweryfikować jego stan techniczny oraz wszelkie informacje na jego temat. Pomoże to uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek związanych np. z utajonymi stłuczkami.
  • Przy zakupie samochodu na terenie Niemiec należy sporządzić umowę kupna-sprzedaży najlepiej w dwóch językach. Trzeba także odebrać od sprzedawcy wszystkie niezbędne dokumenty.
  • Samochód z Niemiec do Polski możesz sprowadzić, przywożąc go do kraju na lawecie lub przekraczając nim granicę na kołach. W tym drugim przypadku potrzebujesz tymczasowych tablic rejestracyjnych oraz polisy OC.
  • W ciągu 14 dni od sprowadzenia auta z Niemiec należy złożyć deklarację AKC-US w urzędzie skarbowym. Następnie w ciągu 30 dni opłacić akcyzę, której wysokość zależy od wartości pojazdu, rodzaju napędu oraz wielkości silnika.
  • Samochód musi mieć ważne badanie techniczne, zanim zostanie zarejestrowany. Jeśli ma przegląd wykonany jeszcze w Niemczech, może okazać się niewystarczający. Badanie techniczne auta osobowego kosztuje 98 zł, a w przypadku modelu z instalacją gazową – 162 zł.
  • Niezbędne jest przetłumaczenie umowy kupna-sprzedaży, jeśli nie została od razu sporządzona w języku polskim.
  • Rejestracja auta kosztuje 160 zł lub 1080 zł w przypadku indywidualnych tablic.
  • Brak rejestracji samochodu w ciągu 30 dni wiążę się z karą wynoszącą od 500 zł.
  • Po złożeniu dokumentów w ciągu 30 dni następuje właściwa rejestracja. Przez ten czas właściciel auta może nim jeździć na podstawie wydanego pozwolenia czasowego oraz tablic rejestracyjnych.

FAQ

Gdzie udać się w celu rejestracji samochodu sprowadzonego z Niemiec?

Aby zarejestrować samochód, należy udać się do wydziału komunikacji odpowiedniego dla miejsca zamieszkania. Może to być starostwo powiatowe, urząd miasta (w przypadku miasta na prawach powiatu) lub urząd dzielnicy (w przypadku mieszkańców Warszawy).

Czy oczekując na wydanie tzw. twardego dowodu rejestracyjnego, można jeździć sprowadzonym samochodem?

Tak, jeśli otrzymałeś pozwolenie czasowe i tablice rejestracyjne, możesz jeździć takim samochodem. Wydział komunikacji w ciągu 30 dni powinien dokonać rejestracji. Jeśli tak się nie stanie, musisz udać się do urzędu w celu przedłużenia pozwolenia czasowego na kolejne 14 dni.

W jakim czasie należy zarejestrować samochód sprowadzony z Niemiec?

Masz na to 30 dni od momentu sprowadzenia auta na terytorium Polski. Niewywiązanie się z tego obowiązku skutkuje nałożeniem wysokich kar finansowych.

Jakie opłaty trzeba ponieść, aby zarejestrować samochód sprowadzony z zagranicy?

W przypadku pojazdów z zagranicy z terenu Unii Europejskiej obowiązuje podatek akcyzowy, którego wysokość zależy od wartości pojazdu, a także rodzaju napędu i pojemności silnika. Trzeba także wykonać badanie techniczne. W przypadku aut osobowych jego koszt to 98 zł. Sama procedura rejestracji także jest odpłatna. Jeśli wybierzesz tradycyjne tablice rejestracyjne, to zapłacisz 160 zł. Jeśli jednak zdecydujesz się na spersonalizowane blachy, to koszt wyniesie 1080 zł.

Zobacz podobne artykuły

Najem krótkoterminowy mieszkania – co warto wiedzieć?
Najem krótkoterminowy mieszkania – co warto wiedzieć?

Najem krótkoterminowy mieszkania może zapewnić właścicielowi większy zysk niż wynajęcie mieszkania jednemu lokatorowi na rok...

Grupowe ubezpieczenie zdrowotne
Grupowe ubezpieczenie zdrowotne

Grupowe ubezpieczenie zdrowotne – jak sama nazwa wskazuje – to propozycja dla określonej grupy osób....

Limity rozmiaru i wagi bagażu w popularnych liniach lotniczych
Limity rozmiaru i wagi bagażu w popularnych liniach lotniczych

Wybierając się w podróż – niezależnie od jej kierunku i długości – zabieramy ze sobą...