Sprowadzanie z samochodów z Niemiec nadal cieszy się dużą popularnością. Z tego rozwiązania korzysta wiele osób przede wszystkim ze względu na to, że u zachodnich sąsiadów można znaleźć auta w świetnym stanie technicznym. Dowiedz się, o jakich formalnościach trzeba pamiętać, aby sprowadzenie pojazdu przebiegło zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
W pierwszym kwartale 2024 r. do Polski sprowadzono z Niemiec ponad 123 000 samochodów używanych. Auta sprowadzane od zachodniego sąsiada cieszą się uznaniem, głównie ze względu na to, że wiele z nich jest w świetnym stanie technicznym.
Jak sprawdzić samochód przed sprowadzeniem go z Niemiec do Polski?
Zanim zdecydujesz się na zakup samochodu z Niemiec i sprowadzenie go do kraju, musisz zweryfikować jego stan techniczny oraz historię. Przede wszystkim skorzystaj z bezpłatnej usługi dostępnej na rządowym portalu Historia Pojazdu. Po wpisaniu numeru VIN oraz rejestracyjnego, a także daty pierwszej rejestracji otrzymasz raport zawierający wiele cennych informacji na temat konkretnego pojazdu dotyczących:
- parametrów technicznych,
- polisy OC,
- badań technicznych,
- statusu rejestracji,
- odczytów drogomierza,
- dokumentów pojazdu.
Dzięki niemu dowiesz się także, czy samochód, którym jesteś zainteresowany, nie był kradziony bądź służył jako taksówka. Te informacje mogą być bardzo cenne przy podejmowaniu decyzji o zakupie auta.
Stan techniczny powinien sprawdzić doświadczony i zaufany specjalista. Jeśli masz taką możliwość, wybierz się z nim w podróż do Niemiec, aby zweryfikować, czy samochód nie potrzebuje kosztownej naprawy. Innym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług wyspecjalizowanych firm, które się tym zajmują.
Sprowadzanie auta z Niemiec do Polski – o tym musisz pamiętać
Sprowadzenia auta z Niemiec może odbyć się na dwa sposoby:
- przyjechanie nim do Polski na kołach – najczęściej wymaga to tymczasowej rejestracji w niemieckim wydziale komunikacji oraz zakupu krótkoterminowego OC,
- przywiezienie auta na lawecie – rozwiązanie wiążące się z kosztami, ale zdecydowanie wygodniejsze.
Niezbędne jest sporządzenie umowy kupna-sprzedaży zawierającej najważniejsze ustalenia. Będzie ona dowodem nabycia pojazdu oraz ewentualnych roszczeń. Najlepiej od razu sporządzić ją w dwóch językach, co pomoże uniknąć konieczności jej tłumaczenia. Sprzedający jest zobowiązany także do przekazania następujących dokumentów pojazdu:
- Zulassungsbescheinigung – tzw. duży niemiecki brief,
- Fahrzeugschein – dowód rejestracyjny, tzw. mały brief,
- HU-Hauptuntersuchung – potwierdzenie przeglądu stanu technicznego
- AU-Abgasuntersuchung – analiza składu spalin
- książka serwisowa
- karta pojazdu (jeśli była wydana).
Jeśli zdecydujesz się na samodzielny przywóz auta z Niemiec do Polski, musisz postarać się o tzw. żółte tablice. Są one ważne przez 5 dni od chwili ich wydania. Znajduje się na ich ID miasta, w których zostały wydane, numerację, pieczątkę wydziału komunikacji oraz datę ważności. W celu ich uzyskania musisz udać się do Zulassungsstelle właściwego dla miejsca zakupu samochodu. Niezbędne jest przedstawienie następujących dokumentów: eVB-Nummer, czyli elektronicznego potwierdzenia ubezpieczenia, dowodu rejestracyjny, dokumentu tożsamości oraz zaświadczenie o badaniu technicznym.
Istnieją także czerwone tablice wydawane na okres od 9 do 365 dni. Jeśli wiesz, że procedura sprowadzenia auta do Polski potrwa dłużej, to musisz zdecydować się właśnie na nie. Zarówno z żółtych, jak i czerwonych blach możesz korzystać na terenie naszego kraju do momentu, aż stracą ważność.
Z jakimi opłatami wiąże się sprowadzenia auta z Niemiec do Polski?
Sprowadzając auto z terytorium Niemiec do Polski, musisz przede wszystkim opłacić akcyzę. Niezbędne jest złożenie w ciągu 14 dni od nabycia pojazdu deklaracji AKC-US osobiście w urzędzie skarbowym lub korzystając z serwisu internetowego. Od tego momentu masz 30 dni na zapłacenie podatku.
Wysokość opłaty jest uzależniona od wartości pojazdu, a także rodzaju i pojemności silnika. Stawki kształtują się w następujący sposób:
- 1,55% – w przypadku klasycznych hybryd HEV oraz miękkich hybryd MHEV z silnikami o pojemności do 2000 cm3,
- 3,1% – w przypadku aut z silnikami spalinowymi o pojemności do 2000 cm3,
- 9,3% – w przypadku klasycznych hybryd HEV oraz miękkich hybryd MHEV z silnikami o pojemności powyżej 2000 cm3, ale mniejszymi niż 3500 cm3,
- 18,6% – w przypadku samochodów z silnikami spalinowymi o pojemności powyżej 2000 cm3.
Ważne! Auta elektryczne oraz napędzane wodorem, a także hybrydy plug-in PHEV są całkowicie zwolnione z tego podatku.
Przed wizytą w wydziale komunikacji powinieneś przeprowadzić badanie techniczne, jeśli sprowadzane auto ich nie ma lub okażą się one niewystarczające. Warto skonsultować się w tej kwestii z pracownikiem wydziału komunikacji. Określi on, czy konieczna jest wizyta w Okręgowej Stacji Pojazdów. Standardowe badanie samochodu osobowego kosztuje 98 zł (stan na lipiec 2024).
Niezbędne jest także tłumaczenie dokumentów auta. Dotyczy to przede wszystkim umowy kupna-sprzedaży. Jeśli jednak zadbasz o jej sporządzenie również w języku polskim, unikniesz tego wydatku. Nie trzeba tłumaczyć dowodu rejestracyjnego czy karty pojazdu, jeśli była wydana, gdyż auto pochodzi z obszaru Unii Europejskiej.
Rejestracja także wiąże się z koniecznością uiszczenia określonych opłat.
Wynoszą one kolejno:
- 80 zł – za wydanie tablic rejestracyjnych,
- 13,50 zł – za wydanie pozwolenia czasowego,
- 54 zł – za wydanie dowodu rejestracyjnego,
- 12,50 zł – za wydanie nalepki legalizacyjnej.
Łączna kwota to 160 zł. Jeśli jednak zdecydujesz się na spersonalizowane blachy, zapłacisz łącznie 1080 zł.
Jak zarejestrować samochód z Niemiec?
W celu rejestracji pojazdu, musisz przygotować następujące dokumenty:
- wypełniony wniosek,
- dowód tożsamości,
- dowód rejestracyjny i kartę pojazdu (jeśli jest wydana),
- umowę kupna-sprzedaży,
- zaświadczenie o badaniu technicznym,
- dotychczasowe tablice rejestracyjne (jeśli są),
- potwierdzenie uiszczenia wszystkich niezbędnych opłat.
Najpóźniej w dniu rejestracji auta w Polsce musisz także kupić ubezpieczenie OC. Jeśli wybrałeś krótkoterminową polisę w celu sprowadzenia auta do kraju, to przed jej wygaśnięciem zawrzyj umowę na standardowe ubezpieczenie.
Z przygotowanymi dokumentami musisz zgłosić się do wydziału komunikacji właściwego dla miejsca zamieszkania. Może to być starostwo powiatowe, urząd miasta, jeśli jest to miejscowość na prawach powiatu lub urząd dzielnicy – w przypadku mieszkańców Warszawy.
Dokumenty możesz złożyć osobiście, przesłać drogą pocztową lub elektronicznie. Urzędnik zarejestruje Twój samochód czasowo na 30 dni. W tym czasie zostaną sprawdzone informacje na temat pojazdu, a także przygotowany dowód rejestracyjny. Dzięki pozwoleniu czasowemu i tablicom będziesz mógł poruszać się nim po drogach.
Ważne! Na rejestrację samochodu wydział komunikacji ma 30 dni. W wyjątkowych sytuacjach czas ten może się wydłużyć o kolejne 14 dni.
Jak wypełnić wniosek o rejestrację samochodu sprowadzonego z Niemiec?
Wniosek o rejestrację samochodu możesz odebrać w wydziale komunikacji lub pobrać go ze strony internetowej. Jego wypełnienie nie jest trudne. W tym dokumencie musisz podać następujące informacje:
- miejscowość i datę,
- imię i nazwisko lub nazwę właściciela,
- adres zamieszkania właściciela,
- nazwę organu rejestrującego wraz z miejscowością,
- nr PESEL lub REGON (w przypadku cudzoziemców bez PESEL – datę urodzenia),
- dane pojazdu:
- rodzaj i przeznaczenie pojazdu,
- marka, typ i model,
- rok produkcji,
- numer VIN lub nadwozia, podwozia lub ramy,
- dotychczasowy numer rejestracyjny,
- datę sprowadzenia auta z terytorium Unii Europejskiej (to pole należy wypełnić w przypadku pojazdu używanego sprowadzonego z UE po 31 grudnia 2019 r., który nie był jeszcze nigdy zarejestrowany w Polsce),
- datę nabycia dotychczas zarejestrowanego pojazdu,
- listę załączników,
- podpis właściciela.
Jeśli chcesz mieć indywidualne tablice rejestracyjne, musisz we wniosku napisać ich wyróżnik, na który się zdecydowałeś. Składa się on zawsze z jednoliterowego oznaczenia województwa i cyfry prostej. Po nich może znaleźć się własna sekwencja o długości od 3-5 liter i cyfr (maksymalnie 2 na dwóch ostatnich miejscach). Numer rejestracyjny nie może zawierać wulgaryzmów ani słów uważanych za obraźliwe.
We wniosku jest także rubryka, w której musisz zaznaczyć, czy potrzebujesz zmniejszonych tablic ze względu na to, że wymiary miejsca konstrukcyjnie przeznaczonego na rejestrację są mniejsze niż standardowe.
Co grozi za niezarejestrowanie samochodu w terminie?
Jeśli sprowadziłeś samochód z Niemiec, masz 30 dni na jego zarejestrowanie od momentu, gdy przekroczył on granicę z Polską. Niedopełnienie tego obowiązku wiąże się z następującymi karami finansowymi, które w 2024 r. wynoszą:
- 500 zł – jeśli wniosek nie został złożony w terminie 30 dni,
- 1 000 zł – jeśli wniosek nie został złożony w terminie 180 dni,
- 1 000 zł – jeśli wniosek nie został złożony w terminie 90 dni przez podmiot handlujący pojazdami,
- 2 000 zł – jeśli wniosek nie został złożony w terminie 180 dni przez podmiot handlujący pojazdami.
Warto więc pamiętać o tym obowiązku i wywiązać się z niego w określonym terminie, co pomoże uniknąć niepotrzebnych wydatków.
O czym jeszcze pamiętać przy rejestracji samochodu z Niemiec?
Każdy pojazd mechaniczny musi mieć ważne ubezpieczenie OC, aby mógł legalnie poruszać się po drogach. Jak już wiesz, sprowadzając auto z Niemiec i przyjeżdżając nim do Polski, musisz kupić krótkoterminową polisę. Trzeba pamiętać o tym, że nie przedłuża się ona automatycznie. Zanim skończy się ochrona, zawrzyj umowę na standardowe ubezpieczenie, które działa przez cały rok.
Zastanawiasz się, ile może kosztować OC Twojego samochodu z Niemiec? Na cenę OC wpływają następujące czynniki:
- marka i model pojazdu,
- rok produkcji,
- pojemność i moc silnika,
- rodzaj napędu,
- przebieg,
- data uzyskania prawa jazdy,
- Twój wiek,
- miejsce zamieszkania.
To tylko kilka z najważniejszych parametrów, które ubezpieczyciele uwzględniają przy ustalaniu cen. Firmy indywidualnie podchodzą do każdego przypadku. Warto więc porównać ze sobą co najmniej kilka różnych propozycji, aby wybrać najtańszą. Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych określa, że zakres oraz sumy gwarancyjne zawsze są takie same. W praktyce oznacza to, że kupując drogą polisę OC, wcale nie zapewniasz sobie lepszej ochrony. Będzie ona taka sama, jak w przypadku tańszego wariantu.
Jeśli nie chcesz przepłacać za ubezpieczenie swojego samochodu, skorzystaj z praktycznych kalkulatorów dostępnych w sieci. Są to wygodne, a przede wszystkim intuicyjne narzędzia. Po uzupełnieniu najważniejszych danych dotyczących auta oraz właściciela otrzymasz zestawienie propozycji różnych towarzystw. Możesz także od razu zdecydować się na zakup wybranej polisy bez wychodzenia z domu.
Brak OC wiąże się z wieloma problemami, a jednym z nich jest nałożenie kary przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Ten organ zajmuje się monitorowaniem, czy właściciele wywiązują się z tego obowiązku. Kary obowiązujące od 1 lipca 2024 r. wynoszą odpowiednio:
- 1 720 zł – za opóźnienie do 3 dni,
- 4 300 zł – za opóźnienie od 4 do 14 dni,
- 8 600 zł – za opóźnienie powyżej 14 dni.
Stawki te dotyczą samochodów osobowych. W przypadku ciężarówek i pozostałych pojazdów są one inne.
Zakup samochodu sprowadzonego z Niemiec a podatek od czynności cywilnoprawnych – co trzeba wiedzieć?
W Polsce funkcjonuje opłata w postaci podatku PCC od czynności cywilnoprawnych. Wynosi on 2% wartości pojazdu wskazanej w umowie. Czy jednak sprowadzając auto z Niemiec lub innego kraju należy go opłacić? Nie, gdyż w tym przypadku obowiązuje omówiona już akcyza. Oznacza to, że za auto kupione za granicą nie trzeba go opłacać. Jeśli jednak kupiłeś auto sprowadzone z zagranicy przez dotychczasowego właściciela i pojazd jest już zarejestrowany w Polsce, to w takiej sytuacji będziesz zobowiązany do uiszczenia podatku PCC, pod warunkiem, że drugą stroną transakcji jest osoba fizyczna.