Profil zaufany to darmowe narzędzie, które umożliwia załatwienie różnych spraw urzędowych. Jest ono bezpieczne i można korzystać z niego bez obaw o swoje dane. Dowiedz się, jak go założyć oraz do czego możesz go wykorzystać. Poznaj najważniejsze zagadnienia związane z profilem zaufanym.
Czym jest profil zaufany?
Profil zaufany jest bezpieczną oraz bezpłatną metodą potwierdzania tożsamości obywatela w różnych systemach podmiotów publicznych. Umożliwia on wygodne logowanie się do serwisów, a także składanie podpisu, który ma taką samą moc prawną jak ten własnoręczny. Narzędzie to jest obsługiwane przez Ministerstwo Cyfryzacji.
Pamiętaj! Każda osoba może mieć tylko jeden aktywny profil zaufany.
Jak założyć profil zaufany?
Jednym z najłatwiejszych rozwiązań, które umożliwiają założenie profilu zaufanego, jest skorzystanie z bankowości elektronicznej. Wystarczy wejść na stronę pz.gov.pl i wybrać odpowiedni bank:
- PKO Bank Polski,
- mBank,
- Envelo,
- Santander,
- Bank Pekao S.A.,
- VELO,
- ING,
- Millenium,
- Alior Bank,
- Kasa Stefczyka,
- Credit Agricole,
- BOŚ Bank,
- Inteligo,
- PNB Paribas,
- Bank Spółdzielczy z Grupy BPS.
Aby założyć swój profil zaufany w ten sposób, należy postępować zgodnie z instrukcjami wyświetlanymi na ekranie. Niezbędne będzie podanie loginu oraz hasła do bankowości elektronicznej, a także autoryzacja.
Jeśli nie masz dostępu do takich narzędzi lub Twój bank nie znajduje się na liście, możesz złożyć wniosek w inny sposób. Wystarczy, że wejdziesz na stronę profilu zaufanego i tam klikniesz przycisk „załóż profil”. Zamiast bankowości elektronicznej wybierz jednak inną metodę potwierdzania tożsamości.
Potwierdzanie profilu zaufanego podczas rozmowy z urzędnikiem
Jedną z nich jest rozmowa wideo z urzędnikiem. Aby mogła się ona odbyć, niezbędny jest dostęp do aplikacji Microsoft Teams, a także urządzenie z kamerą i mikrofonem. Może to być laptop, telefon lub tablet. Urzędnik prześle Ci na podany adres e-mail link prowadzący do rozmowy wideo, który będziesz musiał uruchomić, aby do niej dołączyć. Niezbędny jest także wybór dogodnego terminu rozmowy.
Po rezerwacji daty i godziny masz 15 minut na przesłanie wniosku elektronicznego. Musisz uzupełnić w nim następujące dane:
- nazwę użytkownika,
- hasło,
- imię,
- nazwisko,
- numer PESEL,
- adres e-mail,
- numer telefonu.
Potwierdź złożenie wniosku i poczekaj na wiadomość z autoryzacją. Po złożeniu wniosku Twój profil zostanie aktywowany po rozmowie z urzędnikiem, który potwierdzi tożsamość.
Potwierdzanie profilu zaufanego e-dowodem
Kolejnym sposobem założenia profilu zaufanego jest wykorzystanie e-dowodu. Aby to zrobić, także musisz wypełnić wniosek, podając w nim wymienione wyżej dane. Na adres e-mail oraz numer telefonu otrzymasz kody autoryzacyjne, które są niezbędne do jego złożenia. Ostatnim krokiem jest zalogowanie się na swoje konto w profilu zaufanym i potwierdzenie go e-dowodem. System wyświetli informację do kiedy należy to zrobić. Użytkownik musi wybrać narzędzie do logowania e-dowodem: smartfon z modułem NFC i aplikacją mobilną eDO App lub czytnik NFC podłączony do komputera.
Wybierając logowanie przy wykorzystaniu telefonu, system przekierowuje na stronę, na której wyświetlają się kolejne czynności. Przede wszystkim niezbędne jest pobranie aplikacji eDO App ze sklepu Google Play lub App Store. Jest ona bezpłatna. Po jej uruchomieniu należy:
- zeskanować kod QR lub przepisać numer znajdujący się pod nim;
- potwierdzić operację;
- wpisać numer CAN znajdujący się na awersie dowodu osobistego w prawym dolnym rogu;
- wpisać numer PIN.
Jeśli chcesz zalogować się za pomocą komputera oraz czytnika NFC, musisz pobrać oprogramowanie E-dowód Menadżer. Umieść dowód na czytniku i pozostaw go na nim aż do zakończenia procesu potwierdzania profilu. W otwartym oknie oprogramowania podaj numer CAN i poczekaj do załadowania się certyfikatów. W dolnym prawym rogu komputera pojawi się informacja o tym, czy zostały one poprawnie zaimportowane. Jeśli tak, wybierz przycisk do logowania, kliknij „ok” w oknie z certyfikatem identyfikacji oraz wpisz numer PIN. Zarówno w przypadku logowania smartfonem, jak i czytnikiem NFC po pozytywnej weryfikacji danych system wyświetli okno z informacją, że profil zaufany został potwierdzony.
Możesz również zdecydować się na inną opcję. Polega ona na założeniu konta on-line i potwierdzeniu go w wybranym punkcie. Są one zlokalizowane na obszarze całego kraju, a także za granicą.
Profil zaufany – do czego służy?
Jest to narzędzie, które umożliwia:
- potwierdzanie tożsamości w systemach elektronicznej administracji,
- podpisywanie dokumentów.
Ważność profilu zaufanego wynosi 3 lata, ale po upływie tego czasu można go przedłużyć na kolejne 3 lata.
Potwierdzanie tożsamości profilem zaufanym to wygodne rozwiązanie pozwalające na załatwienie wielu spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Logowanie polega na podaniu nazwy użytkownika wybranej przy rejestracji i hasła oraz potwierdzeniu podanych danych kodem autoryzacyjnym. Pełna lista serwisów, z których można korzystać dzięki profilowi zaufanemu jest dostępna na stronie BIP Ministerstwa Cyfryzacji.
Najpopularniejsze z nich to:
- Internetowe Konto Pacjenta – umożliwia m.in. złożenie wniosku o wydanie EKUZ, odebranie e-skierowania czy sprawdzenie wystawionej e-recepty,
- Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej ePUAP – umożliwia m.in. złożenie wniosku o dowód czy zgłoszenie urodzenia dziecka,
- Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych PUE ZUS – umożliwia m.in. umówienie wizyty w ZUS, zgłoszenie pracownika do ubezpieczenia czy sprawdzenie wysokości emerytury,
- Biznes.gov.pl – umożliwia m.in. założenie lub zawieszenie działalności gospodarczej,
- Empatia Portal Informacyjno-Usługowy Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej – umożliwia m.in. złożenie wniosku o świadczenia rodzinne czy z pomocy społecznej,
- E-Urząd Skarbowy – umożliwia m.in. rozliczenie podatku PIT, CIT i VAT.
Profil zaufany służy także do podpisywania dokumentów. Dotyczy to zarówno tych zapisanych na dysku, jak i w formie elektronicznej udostępnionych na różnych serwisach urzędowych. Aby to zrobić, wystarczy kliknąć odpowiedni przycisk oraz potwierdzić całą operacją kodem autoryzacyjnym. Tego rodzaju podpis jest tak samo ważny, jak własnoręczny.
Podpisywanie profilem zaufanym dokumentu zapisanego na dysku – jak to zrobić?
Profilem zaufanym możesz podpisać nie tylko elektroniczne dokumenty, ale także te zapisane na dysku komputera. To wygodne rozwiązanie, które znacząco skraca czas potrzebny na załatwienie wielu urzędowych spraw. Aby to zrobić, musisz:
- wejść na stronę usługi przeznaczonej do podpisywania profilem zaufanym;
- wybrać dokument z dysku lub przeciągnąć go myszką w odpowiednie pole;
- kliknąć przycisk „podpisz”;
- zalogować się do konta na profilu zaufanym;
- wybrać opcję „podpisz profilem zaufanym”;
- potwierdzić procedurę kodem autoryzacyjnym.
System wygeneruje plik o rozszerzeniu .xml z podpisem. Będziesz mógł go pobrać na dysk, a następnie wykorzystać wtedy, gdy będziesz tego potrzebować.
Jak zalogować się do profilu zaufanego?
W celu zalogowania się do profilu zaufanego należy wejść na stronę pz.gov.pl praz nacisnąć przycisk „zaloguj się”. Następnie należy wybrać sposób logowania:
- przy pomocy loginu i hasła,
- za pomocą zewnętrznego dostawcy tożsamości,
- za pośrednictwem banku,
- przy użyciu certyfikatu kwalifikowanego,
- przy użyciu e-dowodu.
Poniżej znajdziesz instrukcje, jak zrobić to, wykorzystując każdą z tych metod.
Logowanie do systemu profilu zaufanego przy pomocy loginu i hasła
Aby zalogować się do systemu w ten sposób, trzeba znać swój login oraz hasło. Jeżeli użytkownik ich nie pamięta lub nie zna, może skorzystać z opcji przypominania danych. W tym celu wystarczy wybrać przycisk „nie pamiętam nazwy użytkownika” lub „nie pamiętam hasła”.
Jeśli login i hasło są znane, należy je wpisać w wyznaczonych do tego miejscach, a następnie kliknąć „zaloguj się”. W przypadku uwierzytelniania dwuskładnikowego niezbędne jest wpisanie dodatkowego kodu autoryzacyjnego otrzymanego na powiązany z kontem numer telefonu.
Logowanie do systemu profilu zaufanego za pomocą zewnętrznego dostawcy tożsamości
Aby zalogować się w ten sposób, należy wybrać logo dostawcy tożsamości na stronie logowania. Niezbędne jest podanie loginu oraz hasła i postępowanie zgodnie z wyświetlanymi na ekranie poleceniami.
Logowanie do systemu profilu zaufanego za pomocą banku
Ten sposób logowania przebiega tak samo jak w przypadku zewnętrznego dostawcy tożsamości. Wystarczy wybrać bank, a użytkownik zostanie przeniesiony bezpośrednio na jego stronę, gdzie będzie musiał podać login oraz hasło.
Logowanie do systemu profilu zaufanego przy użyciu certyfikatu kwalifikowanego
Aby to zrobić, na stronie logowania należy wybrać opcję „certyfikat kwalifikowany”. Dalsze krok zależą od tego, czy użytkownik ma zainstalowaną aplikację Podpis GOV. Jeśli nie, to musi ją pobrać ze wskazanej przez system podstrony. Jeśli tak, to należy ją uruchomić i postępować zgodnie z wyświetlanymi komunikatami.
Logowanie do systemu profilu zaufanego przy użyciu e-dowodu
Aby to zrobić, na stronie logowania należy wybrać opcję „e-dowód”. Użytkownik zostaje przeniesiony na stronę, na której musi wybrać narzędzie: smartfon z modułem NFC i aplikacją eDO App lub czytnik NFC podłączony do komputera. W obu przypadkach niezbędne jest podanie 6-cyfrowego numeru CAN oraz kodu PIN.
Zarządzenia profilem zaufanym – co warto wiedzieć?
Zarządzać swoim profilem zaufanym możesz po zalogowaniu się do systemu. Jeśli chcesz sprawdzić szczegóły konta, kliknij przycisk nawigacyjny znajdujący się w prawym górnym roku i wybierz opcję „szczegóły profilu”. Znajdziesz tam opcje do zarządzania nim, informacje o metodzie autoryzacji oraz utworzeniu profilu, a także dane użytkownika.
Jak już wiesz, każdy profil zaufany jest ważny przez 3 lata. Można go samodzielnie przedłużyć na kolejny okres. Wystarczy wejść w „szczegóły profilu” i kliknąć przycisk „przedłuż ważność lub zmień dane”. System wyświetli kolejne okno z informacjami o sposobie przedłużenia ważności. Kliknij przycisk „dalej”, a następnie w odpowiednie pola wpisz adres e-mail oraz numer telefonu. Kliknij „potwierdź dane” i wpisz kod autoryzacyjny przesłany na skrzynkę. Po jego potwierdzeniu będziesz musiał wpisać kod SMS, który otrzymasz na numer telefonu podany w profilu. Klikając „dalej”, przedłużysz ważność profilu, o czym zostaniesz poinformowany w wyświetlonym komunikacie. Poznasz także nowy termin obowiązywania Twojego profilu zaufanego.
Jak zmienić dostawcę tożsamości profilu zaufanego?
Może zdarzyć się, że zmienisz bank, którym będziesz chciał obsługiwać profil zaufany. Jest to możliwe w przypadku, gdy jest on zintegrowany z Węzłem Krajowym. Aby zmienić bank, wystarczy zalogować się do profilu i przejść do szczegółów konta. Następnie wybierz opcję „zmień dostawcę tożsamości na bank”. Po naciśnięciu przycisku pojawi się okno z rozwijaną listą wszystkich dostępnych dostawców tożsamości. Wystarczy wybrać odpowiedni podmiot i kliknąć „zmień dostawcę tożsamości”. Użytkownik jest przenoszony na stronę konkretnego banku, a tam musi się zalogować, podając login oraz hasło. Niezbędne jest wyrażenie zgody na przekazanie danych. Po autoryzacji jest przenoszony ponownie na stronę profilu zaufanego. W systemie wyświetli się formularz zmiany dostawcy, a gdy wszystko się zgadza, należy wybrać przycisk „potwierdź dane”. Niezbędne jest także ponowne zalogowanie się do banku. Jeśli wszystko przebiegnie pomyślnie, na ekranie wyświetli się komunikat o zmianie dostawcy tożsamości.
Na numer telefonu wysyłana jest wiadomość SMS z informacją, że konto zostało powiązane z konkretnym bankiem oraz o możliwości wykorzystaniu profilu zaufanego za pośrednictwem konta w tej instytucji finansowej. Użytkownik otrzymuje także e-maila o wprowadzonej zmianie oraz ważności profilu.
Ważne! Zmiana dostawcy tożsamości wydłuża ważność profilu zaufanego o kolejne 3 lata.